tutorial portrait


Hejsan!

Här kommer en liten tutorial i hur man gör porträtt.

Jag utgår från det här fotot på min snygga kompis Kajsa





Det finns olika sätt att börja på, har du ett ljusbord eller använder en laptop kan det vara smart att ta hjälp av ljuset och få dit ögonens form och plats först. Vissa kan anse att detta inte är att tekna, utan att kalkera. Själv tycker jag att så länge man bara tar ögonens form, och personens kännetecken så är det helt okej. Observera att du endast "tar" grunderna, och inte ritar själva ögat då. (se bild 1)

2. rita nu ut ansiktsdragen, käkarna, näsan, munnen. Du kan också om du vill lägga ut "skugg linjer", så du senare kan se vart du ska skugga. Dessa streck ska vara extremt lätta, så man lätt kan sudda ut dom sen  (bild 2. )
3. börja sedan att fylla i ögonen och börja skugga lätt. Tänk efter vart ljuset är så du vet vart skuggan ska vara. 



4. Börja skugga håret. Kolla återigen vart ljuset kommerifrån, använd olika styrkor på pennorna -om personen har mörkt hår använd gärna väldigt mjuka pennor som t.ex. 4,5 och 6 b. har personen nästan svart hår kan du också använda dig av grafit eller kol.
Har personen vågigt hår? Tänk då på att skugga vågorna, lägg en mörkare ton under kurvorna så håret inte ser ut att vara rakt.

5. Fortsätt att skugga lite mer i ansiktet och håret
6. gör klart ansiktet och börja mer på håret.

Är du fortfarande inte nöjd med ansiket? Blir det för mörkt? Ta ett rent sudd och sudda lätt vid skuggningen för att få en ljusare ton.


 
Och slut. Typ.

Jag tyckte själv att hon blev för mörk, så jag tog ett sudd och drog längs högra sidan, skuggade också håret på den sidan mindre än vad jag gjorde på andra, så man får ljuset från ett håll.

Nån gång då jag har mer ork kan jag gå in mer på precis hur man skuggar hår och hur man kan göra ögon mer realistiska.

PUSS

Kommentarer
Postat av: sarah

du är väldigt väldigt duktig på att rita! och på att dansa!! :o

2011-02-17 @ 22:30:27
URL: http://sweetsisters.webblogg.se/
Postat av: Meullerphoto

Du är grym på att rita!

2011-02-18 @ 12:54:21
URL: http://meullerphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0