Humaniora - Egypten

 Hej!

Tänkte att jag skulle skriva lite mer om vad som händer på min gymnasielinje Humaniora på Vasaskolan.

 En termin har snart gått, en vecka kvar på den och sen börjar vårterminen. Jag har fortfarande kvar ett fördjupningsarbete där jag skriver om kvinnan i antiken. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den artikeln sen, kanske postar avhandlingen på internet då det var sjukt svårt att hitta fakta om kvinnans levnadssätt och andra små smaskigheter.
     Vad jag hittade på Gävles bibliotek var två böcker - två böcker. Så jag har haft riktigt svårt att få fram literatur men nu är jag nog snart klar :)'

I klassen (Hum1) håller vi nu på med att samla in pengar till vår resa till Egypten, vår plan just nu är att samla ihop pantburkar. Innan jul skickade vi ut papper på den gata där man bor - och på det pappret står det om vår resa till Egypten och att vi behöver pengar. Därför vill vi att "ni" ska ställa ut alla era pantburkar den 9 januari, så kan vi plocka upp dom.
     Så på söndag ska jag ut och samla ihop pantburkar ;) Jag har också skickat en ansökan om att öppna ett konto för våra pengar, så hoppas jag får svar från dom snart.

Eftersom att vår kära lilla historialärare kommer vara pappa-ledig nu till vårterminen, så kommer vi ha konsthistoria istället för historia. Så vi tog historia A på höstterminen. För övrigt kommer vi ta klasser så som arkeologi, egyptologi, religion, psykologi, filosfi och historia.

 Skillnaden på vår spetsutbildning och till exempel en vanlig samhällsklass är väl att vi tar klasser så som egyptologi och akreologi som andra inte tar, och att vi läser kurser i ett högre tempo. Vi räknar med att inprincip vara klar med vår gymnasieutbildning när vi är klar med 2:an. För att sedan i 3:an ta universietsklasser.
     Hela poängen med spetsutbildningen är att vi får fördjupa oss i det vi gillar.

 Vi läser också engelska kurser i ett litet högre tempo, vi är klar med engelska A (första terminen) och nu den sista veckan ska vi ta engelska lektionerna till att läsa artiklar från historian som är på engelska. Tyvärr har jag inte terminsplaneringarna i huvudet när det gäller engelskan, men vi ska nog ta engelska B på vårterminen, och sedan c på höstterminen. För att sedan i 2:an ta nån universitetklass i engelska. Dock inte helt säker på om det var i 2:an. Hur som hellst så tar vi då också samtidigt en klass på gymnasiet som ska vara som en "stödklass" för universitetet.

 Kommer inte på något mer just nu, men om ni har några funderingar så är det bara att fråga :)

Kommentarer
Postat av: Derya Bahceci

Snygg header, du är dansare antar jag.. jag är också det:D

2011-01-07 @ 15:46:26
URL: http://www.kth.se/derya
Postat av: Julia

Sv:Haha jaa man börjar ju få lite panik nu :o haha!Jag kommer definitivt inte hinna klart med uppsatsen nu på lovet så kanske lämnar in den på tisdag eller onsdag istället :|

Tur att historian snart är slut...

2011-01-07 @ 16:03:37
URL: http://juliawiktoria.blogg.se/
Postat av: Frida

Blogg.se tar bort mina styckeindelningar med ibland :S

2011-01-07 @ 19:20:12
URL: http://kizzmeandholdme.blogg.se/
Postat av: Frida

Brukar gå över, kommer och går

2011-01-07 @ 22:13:27
URL: http://kizzmeandholdme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0