tutorial - häst

Hejsan!

Tänkte att jag skulle visa steg för steg hur jag gör när jag ritar. Motivet idag blir en häst, brukar aldrig rita hästar men vet att det finns ett stort intresse för att rita just hästar hos folk, så jag försöker rita en. (ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna)
Men förvänta er dock ingen superhäst..



Börja med grunden. Kan vara bra att ha en bild du ritar av, så du ser anatomin. (dock är det inte den bästa anatomin på min teckning, huvudet blev en aning för tjockt och pannan för kort)




Nästa steg är att lägga på lite detaljer, sätta ut vart ögonen är. Tänk på att en hästs ögon sitter väldigt långt ut, så även om det känns konstigt när du ritar det, så är det rätt. Runda är dom också. haha.
Iakta din bild noga så du sätter ut ögon, nos m.m. på rätt plats. Vissa kan tycka att det känns lite lättare att sätta ut "hjälplinjer", så man kan se vart som är mitten av huvudet.



Nästa steg är ännu mer detaljer, sätt ut näsborrarna (heter det så på en häst? haha). Dra ett ganska så svagt streck vid mitten av hästens huvud, och tänk sedan att den punkten är den som "står ut mest", därefter går det neråt till ögonen. För att få det så det blir en fördjupning skuggar du lite lätt på sidorna av sträcket, fast en bit ifrån - inte precis intill strecket. Börja också rita dit käkarna tillsammans med lite skuggning, och ögonen kan få lite mer detaljer.
obs - var noga med att inte rita för hårt med pennan. De flesta streck du ritar nu kommer sedan skuggas ut.




Lägg till lite hår, skugga lite kraftigare och ge hästens ögon färg. Se till att en "ljus fläck" är kvar vid ögonen, så dom inte blir hel svarta. Det ger lite mer liv i dom och visar lite ljus från någon ljuskälla.
Här har jag också börjat dra lite svaga sträck så jag sedan vet vart jag ska skugga. (se längst ner på mulen)



Nu är det dags att fylla i dessa "streck". Börja skugga mer på de ställen du redan har skuggat på, ge vissa ställen mer färg än på andra. Men tänk efter vart ljuset kommer ifrån, så skuggan kommer på rätt plats. Ge ögonen en mörkare färg, när du lägger en starkare skugga vid ytterkanten uppfattas ögonen en aning större också. Börja skugga öronen, lämna en liten kant på utsidan av öronen, skugga lite kraftigare på insidan.




Tillslut kan du lägga in skuggan i håret (hår.. eller vad det nu heter), skugga lite under ögonen, och vid käkarna så att dom står ut lite.

Om du sedan är nöjd kan du låta det vara, själv har jag fortsatt med "stompfs", för att dra ut mina pendrag. När man gör det får man en jämnare yta och det ser mer realistiskt ut. Dock är detta en smaksak.
Har du ingen stompf? Det går med en bomullspinne också, dock inte lika bra :)
Man kan också ta ett finger och sedan försöka dra ut, men det är en aning svårare att få de jämt då. Försök isåfall helst på ett annat papper först.





U got it?

Kommentarer
Postat av: Josefin

Tack för guiden! :D

2011-01-09 @ 23:06:08
URL: http://josefinb.blogg.se/
Postat av: Elina [FOTO]

du är grym på att rita! :)<3

2011-01-11 @ 21:21:52
URL: http://meullerphoto.blogg.se/
Postat av: Elina [FOTO]

du är grym på att rita! :)<3

2011-01-11 @ 21:22:06
URL: http://meullerphoto.blogg.se/
Postat av: Elina [FOTO]

du är grym på att rita! :)<3

2011-01-11 @ 21:22:22
URL: http://meullerphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0