en paj beställd


Fick en beställning av min moster, hon ville ha en paj! Jag har nog alltid älskat att baka, och pajerna blir ju absolut bäst nu på sommaren när man kan plocka alla bär själv. 

Så här har ni ett litet enkelt recept på en god bärpaj!

smulpaj

1 1/4 dl mjöl
2 tsk socker
50 g margarin

fyllning
150 - 200 g bär (går också bra med rabarber)
1 msk socker

Blanda smulpajen, jag använder en mixer men om man inte har det så är det bara att knåda med fingrarna. Det ska bli som en "grynig" massa.  
Skölj bären (om det är frysta bär är det bra att skölja dom i ljumet vatten ifall det fortfarande är lite is runt dom. Annars smälter isen i ugnen och det blir för vattnigt)
Häll bären i en form och strö över socker. Häll över smulpajen över bären.

Låt pajen stå inne i ugnen i ca 15 - 20 min. (225 grader) 

Mimmis tips!

Jag brukar ha i lite kesella vanilj tillsammans med bären, så blir pajen mer fyllig.


Så enkelt, så gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0