"(..) Kom och ligg med mig!"

Ni vet hur man brukar säga att den nya musiken aldrig kommer att slå den gamla musiken, som The Beatles? Jag tror det är lite så med litteraturen också.


Antikens litteratur (skriftliga som muntliga berättelser) har alltid ett sådant djup i sig, det är berättelser man kan sitta och läsa flera gånger om och alltid hitta en ny mening. Vad har vi nu då? Katarina Von Bredow – sex är allt ungdomar tänker på. Måste jag ens jämföra dom?


Vad jag gillar med antikens ”djuphet” är nog att den är djup på så många olika sätt.


”du älskar mig, Myrrine? Kom och ligg med mig!” Citatet är taget från Lysistrate skriven av Aristofanes, han skriver om att kvinnorna i Athen har fått nog av kriget och genom sexstrejk ska dom få männen att sluta kriga. Det här är ju så kul! Han påminner lite om Jane Austen som lyckas förolämpa människorna i sina berättelser, men på ett sätt som gör att man kan skratta åt sig själv. Han dumförklara egentligen kvinnorna lite, men det är ändå så ofantligt roligt så jag kan inte ta illa upp.


” Ingen är här och försöker med list och våld slå ihjäl mig!”


Det här citatet är taget ur Odysséen skriven av Homeros där Odysseus och hans män hamnar i den enögda kyklopens grotta. Odysseus lurar kyklopen att han heter ”Ingen”, så när Odysseus och hans män attackerar kyklopen och han ropar på hjälp, så säger kyklopen att ”ingen är här”, det är min humor! Det här är till skillnad från Lysistrate mer fantasy, men ändå så himla djup. Hela Odysseus resa kan tolkas olika, det finns så många olika händelser som kan vara metaforer och andra tolkningssaker. Jag har i alla fall väldigt svårt att hitta
berättelser som dom här i dagens bokhandel..  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0