En hummares liv



Här kommer ett riktigt klagoinlägg. Men jag är trött på att alla tar mig förgivet, och på alla gamla människor som kallar oss för lata ungdomar.

I stora drag så går jag i skolan 5 dagar i veckan från kl 09.0 - 16.00 (stooora drag.). Efter skolan pluggar jag ca 3 - 4 timmar. Ca 1 timme innan / på tåget och resten före och innan middag. På helger blir det ca 2 timmar, om det är prov nästa vecka ca 4 timmar/ helg. Det är ungerfär 45 h/ veckan. Det är 5 timmar mer än ett heltidsjobb.

Men trots detta så har jag faktiskt ett liv också. Då planerar och jobbar jag inför vår studieresa till Egypten. Jag håller i planeringen inför en underhållningskväll, låter inte så mycket men det är mycket planeringstid som går åt. Sen dansar jag också. Förr dansade jag 12 ggr i veckan, det är ju helt omöjligt nu så det blir ca 4 h/ i veckan istället.

Och nej, efter det här så är jag inte klar. Eftersom att när man bor i Ockelbo, så går typ hela studiebidraget åt till tågpengar - för att ta sig in till Gävle. Och när man väl är i gävle så måste man ju äta något osv, osv. Så mina pengar går till mat och tåg. Därför har jag börjat jobba, och det gör jag på söndagar som barndanslärare. Och på allt detta, så försöker jag desperat att hålla kontakten med mina vänner och försöka föra ett sånt normalt tonårsliv som möjligt.

Så, när jag väl kommer hem efter en dag som jag nu har beskrivit, så kanske ni förstår att jag inte blir så glad när jag också ska laga mat hemma, städa och tvätta. Så ja, jag får ganska så ordentliga humösvägningar och utbrott när någon ber mig att duka eller plocka ur diskmaskinen. Bättre blir det inte när folk då klagar på att jag är lat och slarvig. Min planering förstörs ganska så kraftigt när extrauppgifter hemma också ska göras, eller extrauppgifter från vissa lärarkandidater (vars uppgifter inte har stått i kursplaneringen).

Så nej, jag är inte lat eller arg på dig när jag inte svarar i telefonen eller då jag inte har tagit undan mitt glas från soffbordet. Jag har bara en hel del annat att tänka på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0